Opd'ran en tipi - Reisverslag uit Overloon, Nederland van Greet Petersen - WaarBenJij.nu Opd'ran en tipi - Reisverslag uit Overloon, Nederland van Greet Petersen - WaarBenJij.nu

Opd'ran en tipi

Door: Greet

Blijf op de hoogte en volg Greet

30 Juni 2014 | Nederland, Overloon

Na een slechte nacht in een stinkkamer, ook nog een slecht ontbijt. Dat is teveel voor deze camino's. Geen water om thee te maken, wel theezakjes. Yoghurt over de datum en jus d'orange die naar urine stinkt. Heet water is geen verplichting vertelde de gastvrouw van dit budgethotel ons. De yoghurt werd weggehaald en de jus d'orange vervangen. Maar de theezakjes schijnen gebruikt te worden in de warme melk. Zo dat was even galspugen.

Nu de verdere dag. Vlak na de start ontmoetten we Pieter. Hij woonde in Gent en komt van Kaapstad. Hij doet onderzoek aan de universiteit van Gent. Hij zei dat we wel Nederlands konden praten. Dat ging zo af en toe een beetje raar. We hebben een tijdje samen opgefietst. Hij had alleen moeite met opd'ran. Dat snapten we niet helemaal, maar hij bedoelde omhoog.
Ook weer wat geleerd.
De dag verliep redelijk goed. Fijn weer af en toe zon. Heerlijk om te fietsen. Om vier uur besloten we een slaapplaats te gaan zoeken.
Het eerste adres gebeld, maar er werd niet opgenomen. Ja, dan is het wel weer 25 km verder voor het volgende adres.
In mijn beste Frans heb ik een kamer gereserveerd. Mevrouw Braquir vertelde dat ze une chambre had. Lekker gevoel. Nog even op de pedalen en dan te weten dat je een plek hebt fietst heel lekker. 10 km voor Dange St.Romain was het route barree.
Wat nu? Gert besluit maar eens polshoogte te nemen. De barricade was over de autoroute. Een nieuwe asfaltlaag werd aangebracht. Geen gedoe, de werkmensen waren toch al naar huis. Wij gewoon erover. Pas de probleme.
Aangekomen bij de chambre d'hote charme bleek dat we de laatste kamer hadden. En mevrouw begreep niet dat wij zomaar op de bonnefooi gingen. Ze had alleen nog de yourt (weet niet of je het zo schrijft) voor ons.
Weten wij wat een yourt is. Zij ging ons voor en wat waren we enthousiast bij het zien van deze yourt.
Twee tipitenten volledig ingericht in oranje. Daar werden we wel heel vrolijk van. Een prachtige grote tuin. Een grote vijver en een ontmoeting met Greet uit Groningen. Zij is al 3 weken onderweg en heeft ook over het asfalt gefietst (toen nog warm).
Wij gaan slapen in de tipi en denken dat dit bed een stuk beter zal zijn. Welterusten

• 01 Juli 2014 - 11:40

Ritha C.:

Wat een spannende dingen maken jullie mee zeg? Maar wel leuk,toch? De meeste mensen, en zeker van onze leeftijd, kiezen voor een totale rustige en geregelde vakantie. Sliepen jullie nu in een Yurt (grote taart) of in een tipi (indianentent)? Ben benieuwd. Foto's maken hoor?
    Succes met het vervolg.

• 01 Juli 2014 - 17:29

Bert En Marrie:

Jullie beleven veel zeg.Veel succes verder. Groetjes