Kerkepad en Cruz de Ferro - Reisverslag uit Overloon, Nederland van Greet Petersen - WaarBenJij.nu Kerkepad en Cruz de Ferro - Reisverslag uit Overloon, Nederland van Greet Petersen - WaarBenJij.nu

Kerkepad en Cruz de Ferro

Door: Greet

Blijf op de hoogte en volg Greet

13 Juli 2014 | Nederland, Overloon

Met een versnelde stoelgang opgestaan. Vragen ons af of het verstandig is om vandaag verder te gaan
Het toastje met de vers geperste jus valt goed, dus we gaan toch en camino.
In Astorga nog even foto's nemen van de twee kerken en dan gaan we de barre klim aan.
Er zijn veel pelgrims onderweg en af en toe halen we een fietser in. Het lijkt wel of we op kerkepad zijn. Of het komt omdat het zondag is, weet ik niet, maar het is wel opvallend. De natuur is schitterend en het begint nu toch wel door te dringen dat we samen toch wel een bijzondere reis maken.
Ik zou wel honderd keer willen stoppen om foto's te maken. De weg naar Cruz de Ferro is zwaar en we stoppen regelmatig. Veel bewondering krijg je dan voor de pelgrims, zo zwaar bepakt dat ze helemaal kromlopen. Het valt op dat er veel van hen slecht lopen en de knieën in verband hebben.
We drinken koffie in Foncendon, nog 10 kilometer klimmen naar Cruz de Ferro.
Het gaat nog steeds goed en dan zien we in de verte de grote hoop stenen liggen met daarop bovenop een dikke boomstam met een ijzeren kruis. Er is ook een klein kapelletje bij (gesloten).
We moeten wel samen even de tranen laten lopen. Dit hebben we ook samen gered. Een klim van 1500 meter.
We beklimmen de steenhoop en zien allerlei verschillende attributen die mensen bovenop de hoop stenen hebben gelegd. Veel foto's van dierbaren, teksten op stenen geschreven, veel bijzondere dingen.

Op de picknickplaats tegenover het kruis zit een echtpaar, beiden stevig van postuur in zwembroek en bikini. Zij zijn zeker niet te voet of op de fiets. Ze hebben hun transistor radio keihard aanstaan en koesteren zich in de zon.
Wat een contrast, boven op de hoop staan pelgrims om hun herinneringen achter te laten en dan dat " blote" echtpaar op een bankje in de zon. Ze zijn wel zo vriendelijk om een foto van ons te maken en halen nog even de voetbalwedstrijd van gisteravond aan. Ze zijn voor Nederland en vanavond zijn ze voor Duitsland.

We moeten naar beneden en hier hadden we toch even een behoorlijke inschattingsfout gemaakt. We suizen met een bloedgang naar beneden, het lijkt wel of we de zwarte piste afmoeten, continu knijpen in de remmen. Maar niet te hard remmen, want dat is niet goed voor de banden en de velgen. Gelukkig zijn we niet off piste gekomen en om 13.00 uur arriveren we in Ponferrada. De afdaling van de Pyreneeën was een stuk minder heftig. Totaal andere bochten.
Weer kerken en prachtige oude stadsmuren. We eten onder een olijfboom een heerlijke boccadilla met jamon en drinken veel water. We bezoeken nog even de kerk hier en halen een stempel.
Na een rit van 80 km ronden we ons kerkepad af in Villafranca del Bierzo.
Een bijzondere zondag voor ons, veel kerken, Cruz de Ferro en de olijfboom en schitterende vergezichten

• 13 Juli 2014 - 20:05

Arne:

Mooi verhaal.
    Bijna gehaald en dan rap naar huis. :-)

• 13 Juli 2014 - 20:25

Elke:

Prachtige tocht! Pittige reis, doen jullie wel voorzichtig? Heel veel plezier nog de komende dagen! Je schrijft zo mooi, kan wel een boek worden!

• 13 Juli 2014 - 22:41

Nelie Van Dam:

Hoi Gert en Greet,

Wat een prachtig reisverslag. Wat een bikkels zijn jullie. Je kunt volgende keer wel mee met de Tour!
    Maar is zo bijzonder. Heb genoten van jullie verhaal. Sterkte en tot lezens.
    Groetjes,

• 14 Juli 2014 - 00:10

Renee En Nelie:

Greet, een klim van 1500 meter. Te gek voor woorden. Goed hoor. Volgend jaar de Mont Ventoux.